Οι Έλληνες της Αντιοχείας αποτελούνται από ελληνικής καταγωγής αυτόχθονες πληθυσμούς, είναι αραβόφωνοι, διασκορπισμένοι σε όλη τη Μέση Ανατολή και ειδικότερα κατοικούν στην Τουρκία, το Λίβανο και τη Συρία. Μπορούν να θεωρηθούν σαν μια υποομάδα της ευρύτερης Ελληνό-Συρίακης ταυτότητας, η οποία περιλαμβάνει τμήματα του μουσουλμανικού πληθυσμού σε όλη τη Μέση Ανατολή.
Οι σύγχρονοι Αντιοχείς είναι απόγονοι ενός μίγματος εξελληνισμένων Αραμαίων, Μακεδόνες Έλληνες άποικοι από την αυτοκρατορία των Σελευκιδών, Έλληνες βυζαντινοί(Ρωμιοί), καθώς και ορισμένοι επιζώντες της Γενοκτονίας Ελλήνων της Οθωμανικής αυτοκρατορίας [1]. Ο πραγματικός αριθμός των Ελλήνων της Αντιοχείας είναι άγνωστος καθώς οι περισσότεροι έχουν αραβοποιηθεί και εξισλαμισθεί, αν και εκείνοιπου παρέμειναν Έλληνες Χριστιανοί Ορθόδοξοι ανέρχονται συνολικά στους 1,1 εκατ. και εκείνοι που είναι Έλληνες Καθολικοί συνολικά ανέρχονται σε μερικούς των 100.000 οι οποίοι εξακολουθούν να κατέχουν ένα κομμάτι των προγόνων τους πίσω από την Ελληνική τους καταγωγή.
Κατά τη διάρκεια τηςΤουρκοκρατίας, εκείνοι πουπαρέμειναν Χριστιανοί ήταν μέλη της Μιλέτ των Ρωμιών (Rum Millet). Σήμερα, αυτοί χωρίζονταισε δύο διαφορετικές σχετικέςκοινότητες της ΑνατολικήςΡωμαϊκής ή Ελληνικής Ορθόδοξης Εκκλησίας της Αντιοχείας και τηςΜελχίτικης (Melkite) ΕλληνικήςΚαθολικής Εκκλησίας, και οι δύοορθόδοξες και καθολικές κοινότητες αναφέρονται στους εαυτούς τους ως Ρωμιοί (Rum), που σημαίνει «Ανατολικό Ρωμαϊκή" ή "Ασιατικό Ελληνική" στα τουρκικά καιαραβικά. Η λέξη «Rum» προέρχεται από την ελληνική λέξη "Ρωμιοί", η οποία ήταν οαυτο-προσδιορισμός των Ελλήνων του βυζάντιου.
Οι Έλληνες που ομιλούν παραδοσιακά, αναγνωρίζουν αυτά τα χαμένα αδέλφια απλά ως Ελληνορθόδοξους Άραβες. Μια θέση που έχει βοηθηθεί από τους Έλληνες διανοούμενους της Αντιόχειας όπου υποστηρίζουν παραδοσιακά «παν-αραβικές" και "παν-Συριακές" ιδεολογίες ως ένας τρόπος, για την προστασία των κοινοτήτων τους,από την ισλαμική μισαλλοδοξία. Αυτή η αποτυχημένη στρατηγική για επιβίωση, η οποία παίζει με τα όνειρα της Αραβικής αδελφοσύνης, έχει οδηγήσει σε μια προώθηση μιας αραβικής ταυτότητας και στις δύο κοινότητες και όχι την διατήρηση της ελληνικής τους ταυτότητας. Ωστόσο, πιστεύεται ότι ένα μεγάλο μέρος, εξακολουθεί να έχει κάποιο είδος Ελληνικής ταυτότητας.
Πόλεις και χωριά με πληθυσμούς Ελληνικής καταγωγής.
Aleppo [1], στο παρελθόν Βέροια (Beroea): Είναι η μεγαλύτερη πόλη στη Συρία.Υπήρξε ένας από τους κύριους χώρους της συνεχιζόμενης σύγκρουσης ενάντια στην κυβέρνηση του Μπάαθ (Ba’athist government).
Δαμασκός [1], παλαιότερα γνωστή ως Δημητριάδος (Demetrias): Είναι ηπρωτεύουσα και η δεύτερη μεγαλύτερη πόλη στη Συρία. Κατά τη διάρκεια του εμφυλίου πολέμου, η πόλη γνώρισε αντικυβερνητικές διαδηλώσεις και βία.
al-Hamidiyah [1] [2]: Είναι μια πόλη στις ακτές της Μεσογείου. Η πόλη ιδρύθηκε από τον Οθωμανό Σουλτάνο Abdu'I-Hamid II, από Μουσουλμάνους πρόσφυγες της Κρήτης μετά την ένωση της Ελλάδας με την Κρήτη.
Latakia, στο παρελθόν Λαοδίκεια (Laodicea): Ιδρύθηκε τον 4ο αιώνα υπό τηναυτοκρατορία των Σελευκιδών (Seleucid) και πήρε το όνομά του από τον Seleucus I Nicator (Σέλευκος) προς τιμήν της μητέρας του. Η πόλη αποτελείται κυρίως απόσουνίτες και Αλεβίτες, μια επίσης σημαντική Xριστιανική μειονότητα.
Tartus : είναι μια πόλη στις ακτές της Μεσογείου . Είναι το δεύτερο μεγαλύτερο λιμάνι στη Συρία .
Χομς (Homs), στο παρελθόν Emesa [ 3 ] : Είναι η τρίτη μεγαλύτερη πόλη στη Συρία . Ο πληθυσμός της αποτελείται κυρίως από σουνίτες μουσουλμάνους , αλλά έχει μειονότητες Αλεβιτών και Χριστιανών. Υπήρξε ένας από τους κύριους χώρους της συνεχιζόμενης σύγκρουσης ενάντια στην κυβέρνηση του Μπάαθ .Mhardeh : είναι μια πόλη στη βόρεια Συρία . Ήταν η σκηνή μιας βομβιστικής επίθεσης αυτοκτονίας στις 14 Ιουλίου 2012.
Al- Suqaylabiyah , προηγουμένως Σελεύκεια (Seleucia) ad Belum : Είναι μια ελληνική ορθόδοξη συριακή πόλη.
Hama , παλαιότερα γνωστή ως Επιφάνια [ 4 ] : είναι μια πόλη στη δυτική - κεντρική Συρία . Οι περισσότεροι κάτοικοι είναι σουνίτες μουσουλμάνοι , αν και ορισμένες περιοχές είναι αποκλειστικά Χριστιανικές . Κατά τις τελευταίες δεκαετίες , η Hama έχει ένα παραδοσιακό κέντρο αντι - Μπάαθ αντιπολίτευσης . Η πόλη είναι μία από τις κύριες περιοχές της συνεχιζόμενης σύγκρουσης της Συρίας .
Καφρ (Kafr) Buhum : Είναι μια πόλη στην κεντρική Συρία . Οι κάτοικοί του είναι κυρίως Χριστιανοί.
Safita : είναι μια πόλη στη Συρία . Ο πληθυσμός της είναι χωρισμένηος μεταξύ Ορθοδόξων Ελλήνων και Αλεβίτων .
Wadi al - Nasara , που σημαίνει " Κοιλάδα των Χριστιανών " : είναι μια δημοφιλής περιοχή τουριστών στη δυτική Συρία . Κατοικείται ως επί το πλείστον από Χριστιανούς , ειδικότερα από Έλληνες Ορθόδοξους .
Al- Kafroun : είναι μια ελληνική ορθόδοξη πόλη .
Mashta al - Helu : είναι μια πόλη στη βορειοδυτική Συρία . Οι κάτοικοί του είναι κυρίως Χριστιανοί .
Maten al - Sahel: είναι ένα χωριό κοντά στην ακτή της Μεσογείου . Οι κάτοικοί του είναι κυρίως Αλεβίτες , αν και υπάρχει επίσης μια σουνιτική μουσουλμανική μειονότητα .
Marmarita : είναι ένα ελληνικό ορθόδοξο χωριό στη βορειοδυτική Συρία .
Al- Hwash : είναι μια ελληνική ορθόδοξη πόλη στη βορειοδυτική Συρία .
Rabah : είναι κατά κύριο λόγο Ελληνικό Ορθόδοξο χωριό στη βορειοδυτική Συρία .
Καφρ Ram : είναι ένα χωριό στην κεντρική Συρία .
Deir Mama : είναι ένα χωριό στη βορειοδυτική Συρία που αποτελείται κυρίως από Αλεβίτες.
Αλ Μπάιντα : είναι ένα χωριό στη βορειοδυτική Συρία .
Ma'loula : είναι ένα χωριό στη Συρία που μιλούν την αραμαϊκή γλώσσα. Ο πληθυσμός του αποτελείται από Χριστιανούς και Μουσουλμάνους .
Σεντνάγια : είναι μια πόλη στη Συρία που μιλούν την αραμαϊκή γλώσσα.
As-Suwayda, στο παρελθόν Dionysias : είναι κυρίως πόλη Δρούζων με μεγάλη Ελληνική Ορθόδοξη μειονότητα στη νοτιοδυτική Συρία .
Salkhad : είναι μια πόλη στη νότια Συρία .
Zuwaytini : είναι κυρίως Ελληνικό Ορθόδοξο χωριό στη δυτική Συρία .
Ayn al - Bardah : είναι ένα Ελληνικό ορθόδοξο χωριό στη Συρία .
Muqlus : είναι κατά κύριο λόγο Ελληνορθόδοξο και Αλεβίτικο χωριό στη Συρία .
Sources
[1] Maria.Arkouli. Greeks caught up in Syrian Civil war.
[2] Roula Tsokalidou. Greek-Speaking Enclaves of Lebanon and Syria
[3] Vailhé, Siméon (1909). "Emesa". Catholic Encyclopedia. Robert Appleton Company
[1] Maria.Arkouli. Greeks caught up in Syrian Civil war.
[2] Roula Tsokalidou. Greek-Speaking Enclaves of Lebanon and Syria
[3] Vailhé, Siméon (1909). "Emesa". Catholic Encyclopedia. Robert Appleton Company
[4] Hawkins, J.D. "Hamath." Reallexikon der Assyriologie und Vorderasiatischen Archäologie, Vol. 4. Walter de Gruyter, 1975.
Για περισσότερες πληροφορίες σχετικά με τους Έλληνες της Αντιοχείας παρακαλούμε επισκεφθείτε:
- Η Μαμά της Βασιλεύουσας: Τα Μέγαρα - Ιστορία του Ελληνισμού της Αντιοχείας απότον 4ο αιώνα π.Χ. μέχρι τα μισά του 20ου αιώv
- Greek Alert: Ο Ελληνισμός της Συρίας
- THE GREEK DESCENT OF THE PALESTINIANS AND THE ARAB SPEAKING RUM ORTHODOX (ROMANS OF THE EAST)- Η ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΚΑΤΑΓΩΓΗ ΤΩΝ ΠΑΛΑΙΣΤΙΝΙΩΝ ΚΑΙ ΟΙ ΑΡΑΒΟΦΩΝΕΣ ΡΩΜΙΟΙ
- Hellenic Revenge: Το ανθελληνικό Πατριαρχείο Αντιοχείας, αν και Ελληνορθόδοξο,πολεμά τον Ελληνισμό .
- e-Epanastasi: Οι χαμένοι απόγονοι του Ελληνισμού: Οι Έλληνες της Αντιοχεία
- Sakketos Aggelos: Ποιες ήσαν οι 154 ελληνικές πόλεις της Παλαιστίνης κατά την εποχή του Ιησού Χριστού
- Sakketos Aggelos: Ο Ελληνισμός της Παλαιστίνης!.. (2)
- Sakketos Aggelos: Ο Ελληνισμός της Παλαιστίνης!.. (3)